Tuesday, October 22, 2013

Berpantang sendiri?

(susah gila tuliskat ipad ni..benci pulak aku)

Aku ikutkan hati nak berpantang sendiri. Husband tak bagi. Dia tanya nak amik confinement lady ke? Tapi confinement lady tu mahal kot. Kalau pantang kat kampung pun aku still niat bagi duit jugak kat maid mak aku. N of course la aku nak bayar untuk barang makan aku kan.. And terasa CL tu mcm bazir.

Lagipun nak berpantang sendiri belum ade keberanian sebab anak 1st. Belum reti mengadap tingkah baby. Lagi pulak husband aku kerja offshore.mana la selalu ade kat rumah kan.jadi,nak tanak kena balik juga. Well,jangan stress2 Marina.kang meroyan. Hahaha. Yang penting 2 minggu pertama untuk anak tu..

Esok ada checkup lagi. N husband pulak kena offshore kat miri. Paling lama 5 hari. Paling kejap 3 hari. Aku masih kat umah sorang2. Hahaha..insyaAllah si kecik ni behave.

Risau aku. Risau melahirkan anak tu satu hal. Risau nak membesarkan n nak menjaga baby tu. mudahan aku di bagi kekuatan dan ketabahan yang tinggi.

Dear Allah, aku x minta untuk jalan yang mudah,tapi akumohon diberi kekuatan untuk mengharung dugaan yang ko berikan.

Persediaan pantang aku
-menu berpantang (aku beli buku,tapi kena edit sikit resepi dia)
-set pantang. Bengkung,urut (ni mak uruskan)


Ouh,maternity pad,aku ade beli. Tapi berguna ke? Pakai pad biasa xleh ke? Aku banyak beli pad biasa je. Darah banyak sgt ke?
 Aku nak beli selipar la..sebab umah penuh tiles..takut sejuk n sakit kaki..

Esok lepas checkup nak cari kurma ajwa la. Nak tahnik anak nti. Pastu nak jalan2 g skin food. Sepanjang preggy x guna produk kecantikan. Cuci muka pun jarang. Tetibe rasa mcm badan berbau sangat. So nak g beli body wash skin food untuk terapi diri. Haha..

Oh yes. Aku guna ephyra. Da masuk kotak trial ke dua. Husband aku pun aku paksa makan gak. Sebab dia ada masalah kulit. Sejak guna,kulit makin lembut,kaki xde pecah2 dah. Hanya husband aku kot yg slalu nampak kaki aku ni teruk. Dia slalu ckp aku mcm kerja sawah. Hahah. Tapi mcm xleh minum pepagi.sebab rasa pelik badan. Minum sebelum tido lebih bagus kat badan aku..

Sebenarnya..apa aku nak cerita? Hahaah..

Ouh..susu badan?erm..entahla. InsyaAllah ada la rezeki anak aku nanti.

Kekadang aku ni pelik..sebab aku suka plan semua.. Aku selalu overthinking. Contoh mcm susu ni la,if badan aku xde susu,ape aku nak buat. If anak aku jenis nak tido je,apa solution aku.  Aku selalu nak ada backup plan n etc.

Bole bayang,akikah anak pun aku da plan secara rambang. Hahah..tapi baru borak2 dgn husband je la.  Hubby aku mmg xkisah. Semua pun xkisah. Nanti buat akikah bila anak da besar sket kot. Awal2 ni xleh kot nak buat. Sebab sbg over excited mother,banyak benda aku da plan.

N funny things,even flash card pun aku da beli untuk anak. Hahaa..mainan pun nak beli juga.tapi husband aku da tegah. Hahaha.. Beli sebab ade pesta buku. Murah je pun. Xpayah buat. Tinggal buat flash card jawi pulak nanti.

N kalau husband terus dgn kerja skang,aku plan nak beli stroller or boba wrap.. Walopun ade stroller yg abg aku nak bagi,tapi aku nak stroller yg mudah untuk aku handle. Sebab mmg banyak masa aku akan spend berdua je dgn anak. So kena bersedia nak g beli barang2 rumah berdua dengan anak. Tapi lambat lagi kan. Planning je dulu. Bole la mok dia kumpul2 duit dulu. Kena belajar berdikari n xleh malas2 nak kuar mcm skang. Hehe.

Sekian rapuan hari ni. Anak aku suka gerak waktu malam. Nampaknya jadi brung hantu la aku nanti. Hohoho.

No comments: