Wednesday, November 27, 2013

Breasfeeding journey?

Alhamdulillah syukur diberi peluang untuk susukan Aniq.

Aniq anak yang bijak. Dia tau nak menyusu. Lagipun dia breastfeed secepat mungkin.

Tapi masa mula2 breastfeed mmg sakit. Aniq punya gusi tajam or lidah  dia kesat. Tapi aku rasa gusi.haha..

Masa memula breast feed Aniq cabarannya adalah nak suakan nipple kat Aniq. Aniq tercari2 guna sense dia. Hari 1st tu mmg susah sgt.lepas tu aku blajar trick untuk dia..so lepas tu xda masalah.

Masa memula Aniq dehydrated. Sbb diapers ade warna pink..cuak juga..nasib la ade google. Haha. Cepat2 search kenapa dia punya air kencing jadi pink..

Owh..masa memula benda yg sgt berguna adelah hot warm beg, tuala kecik dan purelan medela. Semua ni berguna untuk turunkan bengkak kat breast accessories n kurangkan sakit kat breast.

If sakit, amik tuala kecik yang direndam air panas n tekap kat breast. InsyaAllah lega untuk few second. Jadi la kan..haha.

Alhamdulillah walopun aku urut lambat,  susu untuk Aniq tetap ada. Positive. Tapi aku makan ape je yg org ckp bole bykkan susu.

Dari trubellai gamat n dates extract, sawi. Semua aku mkn. Sampai tahap nk mkn lobak putih..Tapi masalahnya..sepanjang aku pantang, aku kurang rasa lapar. Padahal org ckp, ibu menyusu cpt lapar. Xdenye..kenyang je.

Sampai nurse ckp suruh mkn seimbang n kenyang supaya susu banyak khasiat..baru la aku kuatkan semangat nak mkn..haha..bole?  Tapi aku xde la sampai xmakan.. cuma aku xde mencari kudapan biskut time2 lapang. Aku cuma bfast, lunch n dinner.

Menu pantang aku biasanya aku nak protein n sayur. Mesti. Awal2 aku ingat aku xleh mkn ikan bilis. Tapi aku +ve..sume benda InsyaAllah bole. Cuma lada xde mkn..takut aniq diarrhea pulak..

So far xde mkn pelik2 walopun mak aku suakan makan jagung, goreng pisang n cekodok pisang. Aku mmg xmakan..Tapi aku da tibai cekodok ikan bilis. Haha

Now aku da start bosan telan horlicks every day. Makan sayur sup/bening everyday.. (kalu hubby masak bening mesti sedap..huuu). Sebab luka semua da baik..so aku rasa mcm da bole da nak mkn pape. Hehe. Asalkan berzat.. esok lusa nak cuba mkn ayam la.. ayam kampung InsyaAllah bole.(Aminn)

Semoga journey menyusukan Aniq dpt cukup 2 tahun..

I know the journey is not easy..but I believe it is not impossible :)

Susah..tapi x mustahil :)

No comments: