Monday, November 25, 2013

Pengalaman

Haritu da citer pasal bersalin sket..

Nak sambung lagi untuk buat ingatan.

Bukaan da 3cm.
Aku ingat masa ctg tu I'm trying to sleep. Yelah kan. 1 malam x tido. Lepas tu nurse dtg ckp jgn tido..sbb nanti baby x gerak.. pulak dahh..

Lepas ctg selesai, aku g jumpa hubby n mak kat luar.. aku pun x ingat ape aku borak. Tapi aku xlama kat luar sbb aku x tahan panas. Huuu.

Tengahari before cek bukaan, hubby bagi aku mkn dulu siap2 untuk tenaga. Tu pun aku share dgn hubby je nasi..

Tengahari cek bukaan da 4cm.
Sakit berlarutan. Aku men hp, whatsapp dgn kakak ipar aku tanya pasal epi n etc.  Kak lin da suruh aku tanya, tp aku malas lak nak g tanya.
(Kalau nak bersalin kat gov n nak minta epi, sila bgtau awal2..anaes biasa ade siang je)

Owh.masa lunch tu aku da salin baju spital..hehe..

Sementara nak tgu cek bukaan pukul 530 , aku jalan2 n curi2 tido..walopun sakit sebenarnya.

(Aku g hospital masa contraction aku selang 5 -6 min, 30 -50 saat.)

Lepas cek bukaan pukul 530 , still 4cm n no progress.  Aku keluar jumpa hubby dgn hampa. Hubby suruh minum air zam2 , aku xmo. Tp aku minum juga lepas kena pujuk..lepas minum n dok kejap..aku masuk dlm balik..kali ni contraction aku da kuat sampai aku kena tegur dgn doc bertugas kat pac tu.. dia tgk aku da sakit sangat, dia g cek bukaan..bukaan da 5cm kali ni.fuuuuu. baru 5cm, sakitnya ya Allah..

Tupun aku buat2 kuat g jalan2 walopun rasa nak terjelepuk dah. Maghrib tu, nurse suruh makan. Aku g tunggu hubby.tp sbb da xtahan aku masuk dlm balik n mkn mknn hospital. Baru suap dua 3 butir nasi aku da mengerang dah.. tinggal kan nasi..dox suruh aku baring kat katil. Finally dpt gak baring..aku mmg dah letih gila.. pastu diorang bagi aku ubat tahan sakit..ubat tu tak kurangkan contraction. .cuma dia buat aku ngantok. Alhamdulillah. .sbb aku mmg nak tido sgt2..

Masa tu hubby anta milo kat aku.  Tapi aku da pening2 lalat.haha..aku pegang je milo dia bg tu..

Pastu doc pasang drip. Aku x tengok..tp aku dpt rasa darah aku menitis2..sabo jelah..aku rasa dlm pukul 930 or 1030  kot air ketuban aku kena pecah.

Pukul 1130 aku da masuk labor room. Masa tu hubby siap tanya bilik no berapa la ape la.panas hati aku..org tgh sakit la dia tanya mcm2.

Dlm LR, aku minta izin nak pasang ayat quran. Aku pasang surah yasin or surah maryam. Tapi lepas habis surah tu, nurse pasang surah dr pc diorang sendiri..:)

Aku rasa sepanjang dlm bilik tu nurse ade sekali kot nurse tolong untuk aku teran..tapi dia asyik ckp aku salah teran.ya Allah..susah sgt..

Hubby dtg bg smgt, dia ckp suruh teran je.huhu..sambil tu dia picit2 kaki aku.. sambil baca mcm2.. air selusuh yang dia buat tu, aku xminum pn sbb takut..bole? Haha.

Aku lak ade masalah dlm labor room. Doc ckp bacaan jantung aku tinggi..siap pasang ecg..mmg dugaan la..

Ade satu tahap drip aku tercabut..masuk air 2 botol kot sbb aku da start dehydrated. .

Aku rasa aku da xbper ingat proses bersalin aku sbb aku pun da mamai masa tu..2 hari kot x tido..

Tapi yang penting masa sakit nak teran tu sekejap jugak..sekali x jadi..kali kedua tu..aku teran sampai hubby ckp muka aku da biru..nurse2 ade dlm 4 5 org tunggu..tlg pegang kaki..hubby pegang kaki n tekan pinggang.sbb sakit sangat, badan aku da bergerak2 mcm nak lari..

Berkat sokongan dr nurse yang bg smgt ckp aku teran betul, finally anak aku kuar lepas teran sampai biru.haha.

Dpt rasa aniq keluar tu..mmg syukur sgt2..dpt tgk aniq tertiarap keluar.n dgr trus suara dia nangis.pastu bper second aku amik nafas, nurse bg aniq kat aku.. n terus peluk aniq for the first time. Ya Allah..hebat rasa tu.

Aniq kena azan dlm pelukan aku..air mata menitis2 masa tu. Gembira sgt..hubby pun ckp "dy nak nangis yang"
Hehem.comel sgt..

Nurse amik untuk bersihkan aniq, hubby ikut..

Dia citer aniq kena masuk oxygen sbb bacaan jantung tinggi. Tapi kelakar sbb aniq ingat tiub oxygen tu susu..berdecit decit mulut dia.

Lepas bersihkan aniq, aku dpt susukan aniq..aniq vaccine 3 dos termasuk bcg..

Aniq terer menyusu :)

Lepas aku kena jahit n di bersihkan..tolak ler masuk wad. Hubby cuba nak request bilik 1st class..tp full..so masuk 2nd class..nak masuk 1st class supaya ade org bole teman je..huu..tp lucky sbb x payah stay hospital..

Tengahari husband dtg dgn mak..n aniq berak n kencing non stop.haha..trus tanya doc bole kuar ke x..

Doc cek jahitan, sekali tengok jahitan x betul n kena tmbah satu jahitan lagi. Ya Allah..sabar je lah.

Bila aku tulis balik, aku rasa da kurang sakit..n mcm x sakit je pengalaman aku ni. Hakikatnya sakit sangat. Sampai aku ckp xnak lg..da syukur da dpt aniq..hubby lak bleh gelak n gurau "pompuan lak yang" heh..cantik muka..xsampai 24jam pun kena jahit da request.haha..

Sampai mil tanya nak anak berapa pun aku jawab "satu je"..

Serius rasa x sanggup actually..bukan tolak rezeki..rasa xkuat sangat..dgn nak jaga diri lepas pantangnye..aku syukur sgt sbb x kena operate. Abg aku siap ckp, kalu aku g hukm or dia dtg serdang, da lama aku kena operate. Huuu..

Tapi xtau la kalu trauma cpt ilang. Huuu..yang pasti  , skang cuma nak Aniq besar cpt2..x sabar nak dating dengan aniq..hehe

Ps: aku x guna tanamera vco untuk buat urutan perineum sbb cuak.haha

Tapi bahan2 lain mmg best..kulit cpt halus n lembut..n aku lak x sampai seminggu aniq lahir berat aku da jd 53kg.haha..hari sabtu cek berat 55kg, hari ahad da jadi 53kg..skang xtau tinggal berapa.haha

No comments: