Thursday, June 21, 2012

Bercakap

Semalam aku baca blog akak ipar pasal mengajar anak petah bercakap.. ( aku pun x ingat sudah tajuknya)

Yeah,memang betul untuk ajar budak2 bahasa yang tepat,bukan bahasa pelat..start dari idlan kitorang memang cakap guna bahasa yang tepat tak kira in english or malay. Sebab kanak2 mudah imitate ape yg kita buat. Bukankah kanak2 peniru yang baik?

Masa aku kecik dulu,aku rasa mira diajar bahasa pelat gak kot. Tapi sebab dia agak bijak sket,so dia xlah pelat pun bila da besar. Biasala,masa tu kurang pengetahuan lagi kan. Hehehe.Tapi adik dia pelat sikit bawak ke besar. Hehe.. Dulu masa kecik xleh pronounce "k" ..sebut kakak jadi tatak..haha..comel banget

And dua tiga hari lepas aku baca artikel pasal mengapa yahudi bijak. Kalau google sure jumpa.

Antara reason dia:
1: otak kanak2 dilatih sewaktu dalam kandungan, ibu membuat latihan matematik untuk melatih otak kandungan, ( haaa..boleh buat?pasni kena buat calculus banyak2 if mengandung)
2: makan kacang badam.( and i heard gajus melembapkan otak,yg ni xberapa sahih)
3: makan buah sebagai starter bukan dessert
3: makanan laut tidak dicampur dgn mknn darat ( cth dinner,if lauk ikan xleh mix dengan daging or yam,dan begituah sebaliknya)
4:kanak2 dilatih 3 bahasa,hebrew,arab dan english. ( we should take 3rd language,ni english pun bersepah lagi..)
5: setiap kanak2 pandai bermain alat muzik seperti piano atau biola untuk merangsang otak ( yang ni if xpandai pun xpe,janji pandai baca quran)
6: mereka sangat suka ikan. Bagus untuk otak. Sama mcm jepun
7: rokok adalah taboo bagi mereka. ( org kita?non smoker plak yang jadi minoriti,kena beralah dgn perokok)

Ni je kot yg aku ingat, nak tau banyak lagi google.bersepah artikel.

Tapi apa aku nak tulis sebenarnya?

P/s: when i was a little girl,i cant pronounce "r" ..ehehe..i learn to pronounce it when i was 6.. Nothing impossible

No comments: