Monday, June 25, 2012

Modus operandi untuk salesman penipu

Semalam aku ada girls day out ngan bestfriend aku,jijah. Kitorang pergi mid je. Naik train. Senang sket.

Nak cerita,masa balik nak ke komuter tu,kitorang kena tahan 2 orang lelaki. Dia suruh mintak tolong isi form untuk projek study dioang. Memula diorang cakap diorang cuma buat survey je.
Then bila dah isi,dia cakap kena beli barang. Dia cakap english masa nak terangkan barang dia. Cakap laju gile dengan pelat cina. Haram aku xpaham. Lepas tu tetibe kena beli barang dengn harga minumum rm20 sebab aku dah isi borang. Whadepak?

Aku baru nak panggil jijah. Pastu cina tu kata xboleh bincang sebab ni projek dia.
Aku macam xpuas hati la.

Aku cakap apesal aku kena beli?aku xnak pun.
Dia cakap,tadi saya dah cakap saya jual kraftangan.
Aku pun balas,tadi saya xnak isi,awak yang suruh saya isi.

Pum pang pum pang,aku bayar rm10 je. Tu pun pinjam duit jijah..
Jijah kena rm20.lagi power
Buat muka kesian mintak tolong suruh bagi duit.owh.dia cakap dia orang bindu.orang bp.

Ok,ni memang new tactic untuk salesman sial macam ni.muka penipu. Sebab xtau halal haram kan?

If korang dipanggil untuk isi form ke survey ke,jangan la layan. Tapi if nak jugak sila tanya beberapa soalan sebelum isi.

1. Tanya untuk apa?
2. If untuk projek study,tanya study kat mana,course apa, n etc
3. Tanya jual barang ke ape.

Semalam sebab aku nak cepat balik,aku layan kan je sebab ingat isi borang n terus blah. Rupanya kena paw rm10 . Siot betul.

And,dia bagi aku keychain kecik yang value maybe xsampai rm1.untungkan diorang?

Weh,kalau nak pow,pergila pow bangsa ko yang kaya raya tu.

Ni yang nak buat aku jadi racist ni.

Lepas kena tu,mmg aku maki je la. Mmg xleh sabar sebab kena force. Fuuuuuuuuu

P/s: rm10 tu kalau aku buat makan or sedekah kat orang miskin,tenang lagi hati aku dari kena tipu oleh manusia puaka camni

No comments: