Monday, June 27, 2011

Adat Tol :)

Salam

nak cerita pasal adat tol,dah lama terfikir pasal tol ni sebab aku orang Johor dan perempuan lak tu.Kompom2 la akan ada adat tol2 ni..Oleh sebab masa akak aku kawin dulu aku memang masih berhingus,jadi aku x sebuk sangat la pasal tol2 ni.Sebab aku ingat nak main je masa tu,dapat duit ke apa ke tu belakang kira,janji fun jek...
so sekarang aku google je la pasal adat tol ni.

Mengikut apa yang aku paham,tol ni sebenarnya untuk suka2 dan mengusik pengantin lelaki,kekonon ice-breaking la (ice-breaking la sangat ~~)

Setahu aku,tol ni pasang kat beberapa tempat
1st
sebelum masuk kawasan rumah.Aku rasa mungkin akan ada tol kat pagar rumah aku.Tol ni dijaga bebudak.Tapi aku xtau la bebudak skang ade lagi ke yang tunggu tol ni..
2nd
Kat pintu masuk.nak masuk pintu umah pon kena tol jugak weh..ni maybe sedara mara je kot..
3rd
Depan pelamin kan ada tangga kan?biasanye anak2 dara dan mak2 dara akan bertunggu-tangga kat sini tunggu tol..
4th
Tol untuk mak andam
ni kritikal sket la,sebab mak andam tutup muka pengantin,n duduk kat kerusi pengantin lelaki,mak andam ni pun kena bayar jugak weh..n kat sini la pengapit kena pandai negotiate ngan mak andam,kekadang ade yang buat2 nak balik sebab duit takde la,ape la..memacam lagi la untuk memeriahkan suasana aritu..

Dan adat tol ni lebih kepada suka2,takyah bagi duit banyak2 kot bagi aku..Aku pesan kat Ted simpan duit syiling,syiling 50sen tu pun nice gak..sebab aku rasa untuk tol pertama dan kedua tu boleh je bagi sikit2 doposen ke,limaposen ke..ok je..(nak bagi singgit pun x salah kot)

n kat tol ke 3 tu bleh la kot nak hulur RM1 ,RM2,RM5 atau RM10..;p..cuma mak andam bagi lebih sikit..mungkin dalam 50 ke (ni aku xpasti..n aku pelik kenapa mak andam tu nak dapat duit tol lagi sedangkan nanti kita da bayar duit andam?pelik aku)

Tapi yang pasti adat tol ni memang agak feymes..siap ade masuk paper pasal ade pengantin yang tertekan pasal adat tol ni..Kesian.

Tapi aku rasa bab tol ni kritikal bila berhadapan dengan orang tua,memang pengapit kena pandai nego,kena pandai pujuk2 sket nenek2 tu..baru la diorang bagi jalan..:p

Bagi aku,adat tol ni untuk suka2 boleh la,jangan sampai nak menyusahkan keluarga belah lelaki sudah la..n untuk majlis aku pulak,dah tentu tol ni akan memeriahkan lagi majlis,sebab anak2 buah aku x penah pun tengok adat macam ni,mesti seronok aku rasa ,ye la sebab atas aku sume abang,xde pulak tu yang dapat orang johor,so mesti tak penah tengok lagi adat resam macam ni..hehe..

Cuba tengok sini untuk majlis tol yang aku rasa meriah jek. Harapnya majlis aku pun lancar dengan gelak ketawa jugak la..Amin..hehe

p/s:aku masih keliru sama ada nak bersanding atau tak..sebab kad jemputan pun aku xda print time bersanding.aku x sure lagi..besok jumpa mak andam tanya pakej dulu..

No comments: