Tuesday, June 14, 2011

Kad Kahwin

Kad kahwin saya dah selamat ditempah :))

Before this,aku pernah fikir untuk buat sendiri.Tapi atas sebab2 berikut,aku batalkan niat aku :)

1. creativity
aku memang ada idea untuk kad aku.Conteng pakai tangan memang la boleh.Nak menzahirkan benda tu kat komputer,sumpah tak reti.Ingat nak mintak orang lain tolong buat,tapi xjumpa orang yang boleh.Hehe

2.cost
ni paling penting.Masa memula,aku xtau berapa nilai kad kahwin yang paling murah.Sebab masa uda buat dulu kad dia sekeping harga RM1.60 siap belum campur sampul surat lagi.Pastu siap ade additional charge untuk map n stamping kat envelope.Mahal gila.Jadi aku budget kad aku sekeping RM1 je.(aku bajet tu paling murah la tu,untuk design biasa2).
Aku siap fikir untuk DIY,tapi aku rasa kos n printing boleh cecah 60sen untuk sekeping kad rasanya.So x jadi buat sendiri sebab jumpa orang yang boleh buat kad dengan price 28sen sekeping :))

Dua sebab ni menyebabkan aku tempah je kad aku.Jimat.

Sekeping kad aku 38 sen je.No additional charge untuk map,sebab aku guna map abang aku.Tinggal edit sikit je

Kepada sesiapa yang nak buat kad tu,please take note untuk benda ni masa tempah kad korang

1.Price- check betul-betul price untuk kad korang tu.Mungkin korang pilih kad harga 60 sen,tapi rupanya kad tu untuk kertas biasa,ada tambahan lagi 20sen untuk kad yang laminate.So da jadi 80sen.Kan da lari bajet.(aku akan rasa tertipu untuk perkara macam ni)
2.Envelope-pastikan harga kad termasuk envelope
3.Hidden charge-charge untuk map,charge untuk letak gambar,charge untuk stamping dsb.

owh lupa,aku order kad aku kat sini http://www.redcard.com.my/

diorang buat kerja pantas.Aku suka,masa time uda dulu,lambat gila kot.Grrrr..

Lagi satu yang boleh disuggest ialah http://www.lovelyberryz.com/ Aku rasa kat sini pun berpatutan sebab dia bagi harga 1000 kad+ 1000 goodies bag =RM1000++. (aku x amik dia sebab aku nak pakai brown paper yang murah tu je.heheh)



sharing is caring: elakkan letak ayat Al-Quran dalam kad kahwin kita,sebab kita xtau kat mana receiver tu campak kad kahwin kita.Xpasal2 menanggung dosa sekali.Begitu juga dengan perkataan Assalamualaikum w.b.t tu,sebab kat situ pun terkandung perkataan Allah jika korang tak buat shortform,Xberapa practical untuk dihantar kat kawan2 yang agama lain kan?:)

No comments: